در اثر عوارض ناشی از بیماری قلبی
جرالد فورد،رییس جمهور پیشین آمریکا درگذشت 

 


ایسکانیوز- جرالد فورد، سی و هشتمین رییس جمهوری آمریکا، در سن نود و سه سالگی درگذشت.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، روز چهارشنبه، 27 دسامبر، اعلام شد که جرالد فورد، رییس جمهوری آمریکا در سال های 1974 تا 1976 که بیش از هر رییس جمهوری دیگری در تاریخ این کشور زندگی کرده بود، در اثر عوارض ناشی از بیماری قلبی در گذشته است.
فورد تنها رییس جمهوری ایالات متحده است که بدون پیروزی در انتخابات به این مقام رسید و پس از دو سال خدمت در این سمت، در انتخابات شکست خورد و جای خود را به جیمی کارتر داد.
وی پس از کناره گیری اسپایرو اگنیو، معاون ریچارد نیکسون در سال 1973، به معاونت رییس جمهوری منصوب شد بی آنکه همراه با نامزد ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کرده باشد.
سال بعد و پس از آنکه ریچارد نیکسون به دلیل درگیری در ماجرای واترگیت ناگزیر از مقام خود کناره گرفت، جرالد فورد سی و هشتمین رییس جمهوری آمریکا شد و در این مقام، نیکسون را از پیگرد قانونی به دلیل ارتباط با این رسوایی معاف کرد.
جرالد فورد در ایالت اوماها متولد و لزلی لینچ کینگ نام گذاری شده بود اما پس از جدایی والدین و ازدواج مادرش با شخصی به نام جرالد فورد، نام پدرخوانده بر وی گذاشته شد.
در دوره دانشجویی از بازیکنان موفق تیم فوتبال دانشگاه میشیگان بود اما با وجود دریافت پیشنهادهایی برای فعالیت به عنوان یک فوتبالیست حرفه ای، ترجیح داد تحصیلات خود را در رشته حقوق در دانشگاه ییل ادامه دهد.
فورد در سال 1948 به عنوان عضو مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه به کنگره راه یافت و در همان سال با الیزابت آن بلومر، مانکن سابق که پیشتر از همسرش جدا شده بود ازدواج کرد.
در سال 1965، جرالد فورد به عنوان رهبر فراکسیون حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان انتخاب شد اما تا انتصاب به سمت معاون ریاست جمهوری در سال 1973، به عنوان یک سیاستمدار شهرت چندانی نداشت.
گرچه کناره گیری ریچارد نیکسون و تصدی سمت ریاست جمهوری توسط فورد با استقبال مردم آمریکا مواجه شد، اما اقدام وی در عفو نیکسون ناخرسندی بسیاری از آمریکاییان را در پی داشت.
از جمله اقدامات دیگر وی در مقام ریاست جمهوری عفو عمومی هزاران تن از جوانان آمریکایی بود که در جریان جنگ ویتنام از اجرای دستور احضار به ارتش خودداری ورزیده یا متهم به ترک خدمت بودند.
جرالد فورد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1976 به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه وارد مبارزات انتخاباتی شد.
با اینهمه، دشواری های اقتصادی اواسط دهه 1970 از جمله بیکاری و تورم و کمبود سوخت و مقاومت اکثریت دموکرات کنگره در برابر تصویب و اجرای تعدادی از لوایح عمده ریاست جمهوری باعث رویگردانی رای دهندگان از حزب جمهوریخواه شده بود.
در این انتخابات، وی از جیمی کارتر، نامزد حزب دموکرات، شکست خورد و درنتیجه، تنها رییس جمهوری آمریکاست که بدون پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در این سمت خدمت کرد.
پس از فورد، رونالد ریگان، که با شکست جیمی کارتر در سال 1980 به این مقام رسیده بود، با نود و سه سال و 121 روز زندگی، بیش از هر رییس جمهوری دیگر آمریکا زندگی کرده بود اما ماه گذشته، جرالد فورد این رکورد را شکست.
از فورد چهار فرزند و تعدادی نوه و نتیجه برجای مانده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا